Stop razendsnel je IQ-tekort

Stop razendsnel je IQ-tekort. Verbeter je hersenprestaties.

Je hebt misschien persoonlijk ervaren, of net van andere mensen gehoord, van de mentale oppepper die ze krijgen van roken. Misschien is zo’n boost voor een korte periode waar, maar op de lange termijn kan het effect van tabaksgebruik gevaarlijker zijn voor je hersenen dan je misschien denkt. Als je het welzijn van je hersenen wilt verbeteren, moet je je zorgen maken over wat je IQ beïnvloedt.

Een onderzoekscentrum voor verslaving heeft hier onderzoek naar gedaan. Ze keken daarbij naar de langetermijneffecten van alcohol op het functioneren van de hersenen van alcoholisten. Zoals verwacht, bleek alcohol geassocieerd te zijn met mentale problemen en lagere IQ-scores. En als aanvulling op hun bevindingen ontdekten ze ook dat langdurig roken een effect heeft op verminderde denkkracht [bron].

De resultaten toonden aan dat alcohol ernstigere effecten heeft op het denkvermogen van mannen die regelmatig alcohol drinken en al geruime tijd roken. Het was met name de combinatie van alcohol en roken die nadelig bleek. Er werden nadelige effecten gevonden op het geheugen, het probleemoplossend vermogen en zelfs het IQ van deze mannen.

Verband alcohol en roken voor mentaal functioneren

Onder deze alcoholische proefpersonen bleek het roken van sigaretten verband te houden met een verminderd mentaal functioneren. De oorzaak en gevolg-relatie tussen roken en de verminderde mentale prestaties is daarbij niet duidelijk vastgesteld. Er zijn echter wel degelijk aanwijzingen die erop wijzen dat sigaretten de oorzaak zijn van een dergelijk effect. Wat precies de invloed van sigaretten op je mentale prestaties is, is onderwerp voor nader onderzoek.

Stop razendsnel je IQ-tekort, roken lijkt een slechte invloed op je IQ te hebben

Afgezien van deze minder goede gewoonten, zijn er nog andere dingen die de vermindering van je hersencapaciteit kunnen veroorzaken.

Andere korte termijnoorzaken voor slechte denkprestaties

Volgens nog meer onderzoeken kunnen voedingsmiddelen die kunstmatige kleurstoffen en zoetstoffen bevatten, slecht zijn voor de hersenen. Dit is met name het geval als je ze regelmatig in grote hoeveelheden nuttigt. Meestal worden met name kinderen het meest negatief beïnvloed door deze kunstmatige smaak- en kleurstoffen. Voorbeelden van dit soort voedingsmiddelen zijn cola’s, witbrood en gehydrogeneerde oliën. Dit zijn middelen die de houdbaarheid van producten verhogen; deze vetten verhogen je cholesterol.

De gehydrogeneerde oliën kunnen verstopping van de slagaders veroorzaken en kunnen dus leiden tot hartaandoeningen. Door de verstoppingen zou het bloed moeilijker naar de hersenen kunnen stromen.

Kunstmatig gezoete voedingsmiddelen zijn ook ongezond omdat ze schommelingen in de bloedsuikerspiegel kunnen veroorzaken. Deze schommelingen kunnen op termijn zelfs diabetes veroorzaken. Het zou dus verstandiger zijn om deze suikerproducten niet teveel te gebruiken.

Afgezien van deze voedingsmiddelen, wordt aangenomen dat andere, immateriële zaken de denkkracht verminderen. Daarbij moet je bijvoorbeeld denken aan persoonlijke problemen. Sommige problemen hebben een enorme invloed op je dagelijkse leven. Al je energie gaat dan zitten in het op de been blijven en je bent dan met name met jezelf bezig. Heel logisch natuurlijk, maar aangezien je eigen gedachten nu belangrijker zijn dan al het andere, lukt het soms niet meer om naar de ideeën van anderen te kijken.

Stop razendsnel je IQ-tekort, verminder je slechte gewoontes

De effecten van slechte eetgewoonten en de persoonlijke problemen hoeven slechts tijdelijk te zijn. Dus als je stopt met het eten van al die junkfood en gezond gaat eten, dan kan je hersenfunctie gewoon terugkeren naar zijn normale prestaties. Dat geldt ook als je een oplossing weet te vinden voor je persoonlijke problemen.

Streng op dieet gaan kan trouwens net zo slecht zijn voor je hersenen. Lees dit artikel

Er zijn dus gelukkig factoren die slechts tijdelijk invloed hebben op het functioneren van je hersenen. Bij bepaalde gewoontes als overmatig alcoholgebruik en roken, zijn de effecten ook op lange termijn van invloed op het IQ. Toch zou dit geen reden moet zijn om dan maar door te gaan met roken en teveel drinken.

Ondanks de blijvende effecten van sommige gewoonten, blijft het een feit dat je jezelf een plezier doet als je goed voor je hersenen zorgt. (Lees het belang van een gezonde leefstijl in dit artikel). Je kunt ze gezond houden door dingen te doen die gunstig zijn voor je geestelijke gezondheid. Doe die dingen die ervoor zorgen dat je hersenen in optimale conditie komen.

Je brein in optimale conditie

Wil je weten wat voeding kan doen voor je hersenen? Vraag hier het gratis exemplaar De juiste voeding voor optimale hersengezondheid aan

Wil je echt serieus met de gezondheid van je hersenen aan de gang, bestel dan Bescherm je hersengezondheid en vergroot je denkkracht

Plaats een reactie