Ontdek wat er met je hersenen gebeurt als je niet genoeg eet

Ontdek wat er met je hersenen gebeurt als je niet genoeg eet. Je maakt  je misschien wel eens zorgen over te veel eten, maar maak je je ook zorgen over te weinig eten? Drastisch je calorieën verminderen en een crash dieet volgen kan je lichaam en hersenen ernstig schaden. Je kunt je hersenen zelfs uithongeren als je niet genoeg eet. Je ontzegt je hersenen dan essentiële voedingsstoffen.

Ontdek wat er met je hersenen gebeurt als je niet genoeg eet, 10 keer de juiste voeding voor je hersenen, cover

Bestel 10 keer de juiste voeding voor je hersenen gratis.  

Je hersenen hebben net als de rest van je lichaam gezonde voeding nodig

De cellen in je hersenen hebben de voeding nodig die uit voedsel komt. Voedsel voorziet je lichaam van koolhydraten, eiwitten en vetten. En zeker vetten zijn voor je hersenen essentieel. Daarnaast zit in gezond voedsel ook mineralen en vitamines die de gezondheid van de hersenen bevorderen.

Gezonde voeding is belangrijk
voor een sterk brein

Je hersenen profiteren van voedingsstoffen zoals foliumzuur, omega-3 en andere die in voedsel worden aangetroffen. Je hersenen hebben deze mineralen en vitamines nodig om goed te kunnen functioneren.

Ontdek wat er in je hersenen gebeurt als je niet genoeg eet om je hersenen die voedingsstoffen te leveren die het nodig heeft:

1. Krimpen van de hersenen

Wanneer je dieet onvoldoende voedingsstoffen bevat omdat je honger hebt of deelneemt aan een crashdieet, kunnen je hersenen krimpen.

  • Als je niet genoeg B-vitamines binnenkrijgt, kunnen de cellen van je hersenen in grootte en gewicht afnemen.

  • Daarnaast kunnen je hersenen gaan krimpen als je niet genoeg eiwitten of omega-3 vetzuren binnenkrijgt.

2. Concentratie- en geheugenproblemen

Zonder de juiste hoeveelheid voedingsstoffen kunnen je hersenen zich niet concentreren.

  • Je kunt moeite hebben met concentreren op eenvoudige taken. Rekenen of taken die complexer zijn, kunnen zelfs bijna onmogelijk worden.

  • Je hebt B-vitamines, foliumzuur, omega-3, vitamine C, vitamine E, niacine, vitamine D en andere voedingsstoffen nodig om je effectief te concentreren. Zonder deze voedingsstoffen kunnen je hersenen gewoon niet functioneren zoals zou moeten.

Concentratieproblemen

3. Hersenbeschadiging

Als je jezelf uithongert omdat je een crashdieet volgt of je krijgt voor langere tijd niet genoeg voedsel, dan kan hersenbeschadiging het gevolg zijn. Deze hersenbeschadiging kan al dan niet omkeerbaar zijn.

4. Hunkeren naar het verkeerde eten

Als je niet genoeg eet, begin je letterlijk te snakken naar voedsel. Je kunt er niet niet aan denken of je hersenen uitschakelen. Je hersenen geven je lichaam het signaal dat er voeding nodig is. En aangezien je hersenen snel aanvulling willen, zullen ze het signaal afgeven dat je calorierijk voedsel nodig hebt.

Je vermogen om gezonde voedingskeuzes te maken neemt af. Omdat je hersenen denken dat je honger hebt, eet je alles wat je vindt. Je zult verleidingen niet kunnen vermijden of stoppen met het eten van junkfood.

 

Uit onderzoek blijkt dat je in dit geval meer kans hebt om koolhydraten en zoetigheden te eten om te proberen bij te tanken. Je hersenen hebben NU voeding nodig.

 

De constante trek in eten leidt je af. Ze kunnen je zo afleiden dat je niet meer kunt werken of studeren. Je kunt jezelf zelfs in gevaar brengen als je probeert te rijden of te lopen, omdat je niet goed op je omgeving kunt letten. Bedenk daarbij dat je dus niet alleen jezelf, maar ook anderen in gevaar brengt.

Ontdek wat er met je hersenen gebeurt als je niet genoeg een; het juiste dieet

Je maakt je misschien zorgen over afvallen, passen in je oude spijkerbroek of er geweldig uitzien in een zwempak. Deze dingen motiveren je om je calorieën en voedselinname te verminderen. Door mode diëten en wanhopige pogingen om af te vallen, kunnen je hersenen echter zonder de juiste voedingsstoffen komen te zitten. Dit is een gevaarlijke en riskante praktijk die gevolgen op lange termijn kan hebben.

Vermijd het hele maaltijden dagen of weken achter elkaar over te slaan. Dit soort ongezonde praktijken gooit je hele lichaam in een noodtoestand om te overleven en doet ook pijn aan je hersenen. Let wel, het gaat hier niet om gerichte vastendagen. Een dag minder eten hoeft niet schadelijk te zijn en kan zelfs gezondheidsvoordelen opleveren, maar langere tijd niet of onvoldoende eten is slecht voor je hersen gezondheid.

Als je dus wilt afvallen, let er dan dus goed op dat je wel die stoffen binnenkrijgt die je hersenen nodig hebben om goed te kunnen functioneren.

Misschien vind je dit ook interessant

Bescherm je hersengezondheid en vergroot je denkkracht, Optimaal gezonde hersenen, boek cover

Leer alles over wat je zelf kunt doen om je hersenen in optimale conditie te krijgen en te houden.

Je kunt bijvoorbeeld zelf actie ondernemen om de kans op ouderdomsziektes als bijvoorbeeld Alzheimer te verminderen. 

Plaats een reactie