Manieren waarop de overgang je geheugen zal beïnvloeden

Manieren waarop de overgang je geheugen zal beïnvloeden. De overgang en je geheugen: ken de feiten

Tegen 2050 zal de ziekte van Alzheimer miljoenen mensen hebben getroffen, en twee derde zal vrouw zijn. Omdat vrouwen een steeds belangrijkere rol in onze economie gaan spelen, zullen de kosten tot duizelingwekkende hoogte gaan oplopen. 

Doen wat je kunt om je geheugen in optimale conditie te houden, ook gedurende de overgang, is niet alleen van cruciaal belang voor vrouwen zelf, maar ook voor hun gezin, de samenleving en onze economische gezondheid.

Het voorkomen van geheugenverlies begint op jonge leeftijd

Ook als je gezond ouder wordt neemt je cognitief vermogen af met de jaren. Ook mensen die geen ernstige hersenziekte als bijvoorbeeld de ziekt van Alzheimer ontwikkelen, zullen gevolgen merken van het ouder worden. Als we echter begrijpen welke factoren eerder in ons leven van invloed zijn op onze hersengezondheid, kunnen we preventief actie ondernemen.

Wat gebeurt er met de hersenen van vrouwen tijdens de overgang?

Naast de algemene veroudering ondergaan vrouwen halverwege hun leven ook de reproductieve veroudering: de overgang. Eén van de belangrijkste veranderingen is het uitgeput raken van ovariële hormonen zoals estradiol. Dit is de primaire vorm van oestrogeen die in de hersenen werkt. 

Onderzoek aan de universiteit van Harvard heeft aangetoond dat oestradiol rechtstreeks verband houdt met veranderingen in geheugenprestaties. Hierin wijkt het verouderingsproces bij vrouwen dus af van dat bij mannen. Zeker in de beginfase van de overgang zijn de verschillen tussen mannen en vrouwen groot. Dit komt omdat de impact van de reproductieve veroudering een grotere impact heeft dan de chronologische veroudering.

Verbale geheugen

Eén van de opmerkelijke zaken die je ziet in deze periode is dat het verbale geheugen van vrouwen snel minder wordt. Gemiddeld presteren vrouwen al vanaf de puberteit beter op verbale geheugenprestaties dan mannen. Tijdens de overgang wordt dit sekse verschil minder [Bron]. Veel vrouwen klagen in deze periode over “hersenmist” of meer vergeetachtig zijn. Bij sommige vrouwen ontstaat hier de (meestal gelukkig onterechte) angst voor een vervroegde vorm van dementie.  

Manieren waarop de overgang je geheugen zal beïnvloeden

De wijze waarop de overgang de hersenen precies beïnvloedt is uitermate ingewikkeld. Er zijn onderzoeken die aantonen dat de overgang direct invloed heeft op het herstel van beschadigde hersencellen. De overgang verlaagt ook het glucosegehalte in de hersenen. Glucose is de belangrijkste brandstof voor hersenen als die voorhanden is. 

Hersenen zijn echter prima in staat om ook andere bronnen te gebruiken als brandstof om te kunnen functioneren. Vet is bijvoorbeeld een goed alternatief. Het overschakelen naar een andere brandstof betekent echter wel dat hersenen zich moeten aanpassen aan een nieuwe hormonale omgeving om te kunnen blijven functioneren.

Wat kunnen vrouwen doen om de gezondheid van hun hersenen te behouden?

Er zijn drie belangrijke pijlers voor het behouden van een intact geheugen:
inspannende fysieke activiteit,
inspannende cognitieve activiteit
en sociaal contact.

De eerste twee hebben direct een gunstige effect hebben op de hersenen, zelfs op het niveau van de cellulaire functie. Waarschijnlijk komt dit omdat de hersenen direct van binnenuit worden geprikkeld en gestimuleerd. Sociaal contact houdt de hersenen actief door externe prikkels, zoals nieuwe ervaringen.

Manieren waarop de overgang je geheugen zal beïnvloeden

Inmiddels is ook wel bekend dat voedingsgewoonten (zoals het mediterrane dieet of de inname van omega-3-vetzuren zoals in visolie) gunstige effecten hebben op de geheugenfunctie. Het aanpassen van je levensstijl helpt je dus je hersenen in optimale conditie te krijgen en te houden. Dit maakt ze sterk, gezond en minder vatbaar voor ernstige hersenziektes zoals de ziekte van Alzheimer en dementie.

Voldoende slaap

Ten slotte is voldoende slaap van cruciaal belang voor de gezondheid van de hersenen. Het advies is om te streven naar tenminste zeven uur slaap per nacht. Tijdens onze slaap slaan onze hersenen de informatie van de afgelopen dag op. Maar wat ook gebeurt tijdens onze slaap is dat amyloïde wordt opgeruimd. Amyloïde in de hersenen is één van de markers van mogelijk de ziekte van Alzheimer.

Er is nog veel meer onderzoek nodig om precies alle gunstige effecten van leefstijl factoren volledig te begrijpen. Maar daar hoef je niet op te wachten: help je nu hersenen hun gezondheid later te behouden.

Meer weten over de gevolgen van de overgang voor je brein? Lees Je brein in de overgang

Manieren waarop de overgang je geheugen zal beïnvloeden, digitale versie Optimaal gezonde hersenen

Wil je gericht aan de slag om je hersenen in optimale gezondheid te houden? Wil je je hersenen sterk en gezond houden om ernstige hersenziektes als Alzheimer of dementie te voorkomen?

Bestel dan Optimaal gezonde hersenen.

Plaats een reactie