Laat je hersenen beter presteren door je goed te voelen

Laat je hersenen beter presteren door je goed te voelen met behulp van meditatie. Als je meer wilt weten over het belang voor je hersenen van jezelf goed voelen, lees dan Redenen om actief te proberen je stemming te verbeteren

Er wordt gezegd dat je door meditatie niet alleen je lichaam kunt kalmeren, maar ook je geest. Het klinkt misschien te moeilijk om te proberen, maar er zijn manieren om meditatie zo eenvoudig mogelijk te maken.

Dit artikel is voor diegenen die aarzelen om te beginnen met mediteren omdat ze denken dat het een moeilijk proces is.

Het kan waar zijn dat je om je meditatievaardigheden te perfectioneren jaren moet oefenen, maar je kunt nog steeds beginnen met de eenvoudigste ontspanningstechnieken. Dit zal je zeker een beter gevoel geven, je hersenen ontspannen een beetje en je voelt je over het algeheel frisser en kwieker.

Laat je hersenen beter presteren door je goed te voelen, gezonde hersenen zijn actief

Meditatie is een goede manier om stress te verminderen.

De meeste mensen weten inmiddels ook wel: je kunt beter denken als je niet gestrest bent. Zoals veel onderzoeken hebben aangetoond, kun je hersenbeschadiging oplopen als je wordt blootgesteld aan constante stress. En daar kan meditatie je helpen. Meditatie is precies de juiste oppepper voor je hersenkracht.

Door meditatie wordt je concentratie versterkt, zodat je je volledig kunt concentreren op elke mentale activiteit waar je aan werkt. Wat je moet leren is je geest te beheersen en deze efficiënt te gebruiken voor je eigen doelen. De snelste en makkelijkste manier is door te beginnen met ademhalingstechnieken. Vanuit daar kun je verder gaan naar eenvoudige meditatie.

Laat je hersenen beter presteren door je goed te voelen; volg je adem

Zoek een plek waar je comfortabel en ontspannen kunt zitten. Begin gewoon met te volgen wat je ademhaling doet. Dat is het enige waar je nu nog aandacht voor hoeft te hebben. Al het andere is nu even niet belangrijk. Je maakt nu even heel bewust tijd voor jezelf. Tijd om tot rust te komen. Hier zijn een paar tips om je te helpen.

vrouw doet aan meditatie

1) Reserveer een speciale plek

Omdat je nog maar een beginner bent, wil je misschien een rustige plek vinden waar je kunt mediteren. Naarmate je meer expert wordt in meditatie, zul je merken dat je al kunt mediteren waar je maar wilt.

Zoek in de tussentijd een plek waar je tot rust kunt komen. Doe op die plek ook geen dingen die onrust voor of in jou veroorzaken. Je traint je hersenen de plek die jij hebt uitgekozen te herkennen als een plek van rust en ontspanning.

Je hersenen komen daardoor al in de juiste stemming op het moment dat je op je speciale plek gaat zitten.

2) Maak het jezelf gemakkelijk

Als je de filmpjes ziet van mensen met jarenlange ervaring in meditatie krijg je misschien het gevoel dat ‘goede’ meditatie betekent dat je jezelf zo ongeveer moet kunnen opvouwen. Dat is helemaal niet de bedoeling.

Zoek naar een houding waarin je je op je gemak voelt, maar zorg ervoor dat je niet in slaap valt. Sommige mensen vinden het fijn om hun benen te kruisen als ze hun meditatiepositie innemen.

Ook dat is niet iets dat moet. Als je iemand bent die kan gaan liggen zonder in slaap te vallen, kun je prima gaan liggen, want dit is misschien wel de meest comfortabele houding. Houd jezelf gewoon volkomen stil en comfortabel, maar val niet in slaap. Dit is voor jou je goede meditatiepositie. 

En het maakt daarbij echt niet uit of je zit of ligt of hoe je je armen en je benen houdt.

3) Laat de spanning los

Observeer welk deel van je lichaam het meest gespannen is. Span die delen extra aan en laat dan je spieren bewust los terwijl je uitademt. Doe dit een aantal keer bij iedere plek waar je spanning in je lichaam ervaart. Als je dit proces regelmatig herhaalt, leer je steeds beter hoe je gemakkelijk kunt ontspannen.

4) Adem op de juiste manier

Adem goed in door je neus. Daarbij moet de lucht gemakkelijk door je longen gaan. Als het goed is, merk je dat je middenrif, buik en borstkas meer uitzetten als je door je neus ademt. Dit is hoe je zou moeten ademen. 

Het kan helpen je handen op je buik te leggen. Bij het inademen ‘duwt’ je buik je handen dan naar buiten of omhoog, afhankelijk of je zit of ligt.

5) Houd de focus op je ademhaling

Er kunnen momenten zijn waarin je geest wordt afgeleid door andere gedachten. Herinner je zelf er dan aan dat je aandacht aan je ademhaling moet besteden. Met constante herinnering en focus op je ademhaling, zullen de gedachten die je kunnen storen snel vervagen.

Laat je hersenen beter presteren door je goed te voelen, focus op je ademhaling

Laat je hersenen beter presteren door je goed te voelen

Doe deze meditatie tenminste vijf minuten. En als je het elke dag blijft oefenen, merk je vanzelf dat je behoefte krijgt om de oefening langer te doen. Dat is prima. Je zult gaan ontdekken dat deze meditatie je echt kan helpen je geest leeg te maken en je focus te vergroten. En door je beter te voelen, presteren je hersenen ook beter.

Ontdek wat er met je hersenen gebeurt als je niet genoeg eet, 10 keer de juiste voeding voor je hersenen, cover

Geef je hersenen wat ze nodig hebben. Dat kan door ze de juiste voeding te geven. Dit e-book is gratis verkrijgbaar.

Verdiep je wat je voor je hersenen kunt doen door je levensstijl aan te passen. 

Plaats een reactie