Kun je de geheugenfunctie verbeteren als je die aan het verliezen bent?

Kun je de geheugenfunctie verbeteren als je die aan het verliezen bent? Het is begrijpelijk om te denken dat als iemand eenmaal zijn geheugen begint te verliezen, het misschien niet meer terugkomt. In de meeste gevallen zijn er echter oefeningen en / of oplossingen voor het omgaan met geheugenverlies en het verbeteren van je geheugen.

De eerste en meest voor de hand liggende stap is het raadplegen van een arts om een ​​juiste diagnose en aanbevolen behandeling te krijgen. Een arts kan mogelijk de oorzaak van je geheugenverlies bepalen.

Soms kan geheugenverlies heel goed worden teruggedraaid, afhankelijk van de oorzaak. Een paar van de soorten die vaak kunnen worden teruggedraaid, worden veroorzaakt door depressie, schildklierproblemen, alcoholmisbruik, uitdroging en bijwerkingen van medicatie.

Kun je de geheugenfunctie verbeteren als je die aan het verliezen bent?

Aangezien ouder worden een onderdeel van het leven is, is het voor ons het beste om al vroegtijdig maatregelen te nemen om cognitief verlies te voorkomen. Eén oefening die geheugenverlies compenseert, is sociaal blijven. Door sterke banden met anderen te delen en hoogwaardige persoonlijke interacties te hebben, vermindert dit de stress aanzienlijk en dat verlaagt het risico op geheugenverlies.

Leren omgaan met stress, stressmanagement, is een andere goede manier, en oplossingen variëren op basis van het individu. Het probleem van het omgaan met stress kan soms eenvoudig worden opgelost door je dag in een planner te organiseren. Het belangrijkste is dan je ook daadwerkelijk aan die planner te houden. Neem in de planning heel bewust elke dag rustmoment op, zoals bijvoorbeeld meditatie (lees hier meer). 

Als je stress of angst je functioneren zo belemmert dat je niet meer kunt functioneren, dan is het het beste met een gespecialiseerde expert naar de achterliggende oorzaken te kijken. Denk bijvoorbeeld aan een therapeut, psycholoog of psychiater.

Lichamelijke gezondheid en gezonde hersenen

Er is een rechtstreeks verband tussen het functioneren van je hersenen en de fysieke gezondheid van het lichaam. Het opstarten van een regelmatige trainingsroutine is een andere goede manier om de kans op dementie van een persoon met mogelijk zelfs 50 procent te verminderen. 

Ontdek wat er met je hersenen gebeurt als je niet genoeg eet, 10 keer de juiste voeding voor je hersenen, cover

Als je lichaamsbeweging combineert met de juiste voeding voor je lichaam en je hersenen vormt dit een enorme oppepper voor je cognitieve gezondheid. Voeding die rijk is aan antioxidanten zoals fruit en groenten houdt de hersencellen gezond, terwijl omega-3 vetten zoals zalm en walnoten ook de hersenen versterken.

MEER WETEN?

Schadelijke leefstijlgewoonten

Leefstijlgewoonten zoals roken verhogen het risico op vaataandoeningen die de zuurstoftoevoer naar de hersenen verminderen. Een verminderde toevoer van zuurstof verslechtert de hersencellen, waardoor het proces van door ouderdom veroorzaakt geheugenverlies wordt versneld. Je helpt je totale gezondheid door dit soort praktijken te vermijden.

Kun je de geheugenfunctie verbeteren als je die aan het verliezen bent?

Net zoals je je fysieke lichaam kan trainen, kun je ook je hersenen trainen door middel van een breed scala aan oefeningen. Enkele eenvoudige oefeningen die je zou kunnen doen om je hersenkracht te verbeteren, zijn spelen met strategie spelen zoals Tetris. Maar ook het lezen van moeilijkere artikelen in een krant of een boek dat tot nadenken stemt, helpt je hersenen actief te houden en dus te trainen. 

Je kunt jezelf nog meer stimuleren door actief een punt te maken om iets nieuws te leren. Je kunt ook de vaardigheden die je al bezit en de activiteiten waaraan je normaal deelneemt verbeteren. Het plannen en ontwerpen van projecten is ook een geweldige stimulans voor de hersenen.

Goed slapen is cruciaal

Naast deze activiteiten is een goede nachtrust het allerbelangrijkste aspect van iemands levensstijl waarmee iemand zijn of haar hersenfunctie en geheugen kan verbeteren. Slaap is cruciaal voor het proces van het vormen en opslaan van nieuwe herinneringen, zodat je ze later kunt ophalen. Maar slaap zorgt ook voor ontspanning en het afbouwen van stress zodat je echt tot rust komt.

Alle factoren in overweging genomen, als je eenmaal het gevoel hebt dat je je geheugenfunctie begint te verliezen, doe dan een stapje terug en observeer je levensstijl. Praat met een professional en bedenk een plan om je levensstijl te verbeteren.

Kun je de geheugenfunctie verbeteren als je die aan het verliezen bent?

Naast het onderhouden of verbeteren van je geheugen, zou je voor jezelf een algehele gezonde levensstijl moeten ontwikkelen voordat er tekenen van geheugenverlies optreden. Een ons preventie is een pond genezing waard, zoals ze zeggen.

Meer weten? Lees dan ook dit artikel met handige tips om je geheugen te verbeteren.

Wil je precies weten wat je moet doen om je hersenen in optimale conditie te krijgen en te houden? Bestel dan Optimaal Gezonde Hersenen. 

Klik op de afbeelding om jouw exemplaar te bestellen.

Plaats een reactie