Hoe jij je levensstijl kunt gebruiken om je geheugen te verbeteren

Hoe jij je levensstijl kunt gebruiken om je geheugen te verbeteren. Naarmate je ouder wordt, heb je misschien het gevoel dat je geheugen langzaam het vermogen verliest om zoveel informatie op te slaan als vroeger.

Hoewel dit een natuurlijk verschijnsel is, kun je dingen doen om te zorgen dat je grip op je geheugen houdt. Er zijn verschillende oefeningen die je helpen dingen te onthouden en je geheugen te verbeteren.

Wat is geheugen?

Geheugen wordt in de psychologie gedefinieerd als het mentale vermogen van een organisme om informatie vast te houden, op te slaan en op te roepen. Vroeger viel de studie van het geheugen onder de filosofie.

Aan het einde van de 19e tot het begin van de 20e eeuw werd de studie van het geheugen onderdeel van de cognitieve psychologie. Dat is het vakgebied dat zich bezig houdt met ‘Het Denken’, zoals begrip, kennis, herinneringen en informatieverwerking.

Tegenwoordig is dit één van de belangrijkste gebieden in de tak van wetenschap die bekend staat als cognitieve neurowetenschappen.

Hoe jij je levensstijl kunt gebruiken om je geheugen te verbeteren. Houd je hersenen gezond

Hoe het geheugen werkt

Mensen zoeken van oudsher technieken om het geheugen kunstmatig te verbeteren. In dit artikel kijken we hoe jij je levensstijl kunt gebruiken om je geheugen te verbeteren. Om de beste technieken in te zetten die het meeste opleveren, moet je eerst een beetje weten hoe het geheugen werkt.

Er zijn drie fasen die plaatsvinden wanneer je informatie vormt en ophaalt als onderdeel van je geheugen.

Eerst wordt de informatie gecodeerd of geregistreerd zodra deze door je hersenen is ontvangen. Daarna proberen je hersenen een permanente registratie van de informatie te maken en zoveel mogelijk op te slaan. Wanneer dat nodig is, zullen je hersenen je helpen de opgeslagen informatie terug te halen en alles op te halen wat je kan helpen in de situatie waarin je je bevindt.

Aandoeningen die verband houden met het geheugen

De meest voorkomende aandoening die hierbij wordt opgelopen is geheugenverlies, ook wel amnesie genoemd. Er zijn veel soorten geheugenverlies. Voortdurend wordt er onderzoek gedaan om meer over het vakgebied te weten te komen en om problemen op te lossen. 

Een andere bekende aandoening die meestal oudere mensen treft, is de ziekte van Alzheimer.

Er is ook een stoornis die zich concentreert in iemands autobiografische geheugen die hyperthymesia wordt genoemd. Hierbij kan iemand zich veel en tot in de kleinste details dingen herinneren. Dat geldt ook voor de vervelende zaken die zo iemand ooit zijn overkomen.

Hoe jij je levensstijl kunt gebruiken om je geheugen te verbeteren

Je hoeft niet te wachten tot een stoornis je treft voordat je actie onderneemt om je geheugen te verbeteren. Laten we eens kijken hoe hersenen werken bij het verkrijgen en opslaan van de informatie die uit verschillende bronnen komt. Dit vermogen van je hersenen kun je vergelijken met hoe een computer werkt. Of omgekeerd. De werking van een computer kun je vergelijken met de werking van onze hersenen.

Om een computer goed te laten werken, moet je bepaalde stappen uitvoeren. Als je bestanden wilt bewaren, moet je ze opslaan. Als je wilt dat je computer goed blijft functioneren, moet je hem regelmatig scannen op virussen of malware. Je computer heeft ook een ventilatiesysteem om te zorgen dat je computer niet te heet wordt. 

En net zoals een computer zal crashen als hij niet afkoelt, moet je ook je hersenen af en toe eens laten afkoelen.

Je moet ze daarom rust geven als je ze intensief hebt gebruikt. Regelmatig bij jezelf checken of je hersenen niet bezwijken of oververhit raken voorkomt problemen op langere termijn.

Houd je hersenen gezond

Je moet je hersenen goed behandelen, zodat je kunt profiteren van uitstekende prestaties naarmate je ouder wordt. Door een gezonde levensstijl te leiden, help je je hersenen om hun normale prestaties te behouden (lees dit artikel over levensstijl en geheugenfunctie). Zelfs als je denkt dat je goed bent in het onthouden van dingen, moet je dat niet als iets vanzelfsprekends te nemen. 

Je kunt je hersenen helpen in goede conditie te blijven door een gezonde levensstijl te leiden. Gebruik bijvoorbeeld geen drugs en wees voorzichtig met medicijnen. Deze werken beide in op je hersenen. Veel alcohol drinken is eveneens niet goed als je je hersenen in optimale conditie wilt houden. Wist je dat slechte gewoontes zelfs kunnen leiden tot een lager IQ? (Lees dit artikel). Of dat een streng dieet schadelijk kan zijn voor je hersenen? (Lees dit artikel). Door bewust met voedingsmiddelen om te gaan kun je niet alleen je hersenen beschermen, maar ook je hart. Er zijn namelijk voedingsmiddelen die beide doen (meer weten? Lees dit).

Je hersenen hebben een gezonde toevoer van zuurstof nodig om goed te kunnen functioneren. Je kunt dit bereiken door regelmatig te sporten en ook door voldoende te slapen. Een andere goede oppepper voor je hersenen is meditatie (lees dit artikel)

Door gebruik te maken van al deze technieken, help je je geheugen ook op lange termijn naar beste kunnen te functioneren.

Misschien vind je dit ook interessant

Optimaal Gezonde Hersenen, pakket
Optimale gezondheid voor je hersenen
10 keer de juiste voeding voor je hersenen, cover
GRATIS ebook 10 keer de juiste voeding voor je hersenen

Plaats een reactie