Handige tips om je geheugen te verbeteren

In de loop van de tijd, als je ouder wordt, zul je veel gezondheidsproblemen tegenkomen die kunnen worden tegengegaan door een gezonde levensstijl te leiden. Deze levensstijl kan ook een gunstige invloed hebben als je doel is je geheugen te verbeteren.

In de psychologie wordt geheugen gedefinieerd als:
iemands mentale vermogen om de geregistreerde informatie te coderen, de nuttige gegevens te bewaren en te gebruiken wanneer dat nodig is.

Je moet al het nodige doen om je hersenen goed te laten functioneren. Op deze manier kun je helpen voorkomen dat je tal van aandoeningen krijgt die verband houden met de hersenen. 

Naarmate mensen ouder worden, is het met name het geheugen dat als één van de eerste dingen wordt aangetast. Jij krijgt meer moeite om waardevolle informatie te onthouden, vooral op momenten dat van je verwacht wordt dat je een antwoord hebt.

Vervolgens worden ook andere processen van de werking van je hersenfuncties beïnvloed. Dit wordt erger als je wat er gebeurt negeert en je het probleem niet aanpakt. Het gaat daarbij om:

  • Het coderen van informatie
  • Je hersenen als opslag van informatie
  • Het terughalen van informatie

1) Je hersenen coderen informatie

Wanneer je brein informatie ontvangt, verwerkt het alles en combineert het stukjes van wat is ontvangen met de gegevens die al in je systeem zijn opgeslagen.

2) Je hersenen als opslag voor informatie

Je hersenen werken als de harde schijf van je systeem waar je alles opslaat. Maar in tegenstelling tot het computersysteem, leggen je hersenen de informatie permanent vast. De informatie blijft in je hersenen opgeslagen zolang je gezond bent en je geen ernstige problemen hebt ondervonden. Een ongeluk of beroerte kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat je hersenen niet goed meer werken.

3) Terughalen van informatie

Je zult regelmatig in situaties zijn waarin van je wordt gevraagd vragen te beantwoorden of je reactie op een bepaalde situatie te geven. Je hersenen grijpen dan terug op de gegevens die al in je hersenen zijn opgeslagen. Op basis van die opgeslagen gegevens zul je proberen met het juiste antwoord of met de juiste conclusies te komen.

Handige tips om je geheugen te verbeteren., zorg goed voor je hersenen

Handige tips om je geheugen te verbeteren

Het International Longevity Center heeft in 2001 een rapport uitgebracht met essentiële tips om de prestaties van hersenen te verbeteren. De meer uitgesproken tips zijn onder meer het actief zoeken naar nieuwe informatie door te leren. Dit kan door te lezen en je hersenen te trainen. Ook lichamelijke activiteiten helpen daarbij omdat die de bloedcirculatie in je hersenen bevorderen.

Belangrijk is om te leren je stressniveaus laag te houden door niet te veel aan problemen te denken. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, maar bedenk dat het hier om de gezondheid van je hersenen gaat. Het kan dus echt uit om energie en tijd te steken in het leren omgaan met je problemen. (lees ook dit artikel).

Sommige problemen nemen je echter enorm in beslag. Wat je dan kunt doen is het doen van oefeningen die je hersenen zo belasten dat ze even niet iets anders kunnen doen of fysieke inspanning zodat je even “uit” je hoofd en je malende gedachten komt.

Verder is voldoende slaap en gezonde voeding voor je hersenen belangrijk.

Om je te helpen je geheugen te trainen om de prestaties te verbeteren, volgen hier nog enkele tips die je kunt doen.

1) Maak aantekeningen

Maak er een gewoonte van om aantekeningen te maken over de dingen die je wilt doen en wat je wilt onthouden. Dit kan je helpen je doel te bereiken. Je zult merken dat als je dit regelmatig doet, de noodzaak om het te doen steeds minder wordt.

2) Neem voldoende rust

Als je aan het voorbereiden bent voor tentamens of examens of iets dergelijke, moet je voldoende rusten nadat je veel informatie in je hersenen hebt opgeslagen. Hoewel sommige mensen kunnen bevestigen dat proppen voor hen werkt, is dit niet gezond omdat je je hersenen probeert te forceren en te overladen met te veel informatie voor een korte periode. Als je moet studeren, geef jezelf dan ruim de tijd om alles af te maken wat je moet doornemen. Geef je hersenen de tijd om te rusten na het absorberen van veel gegevens.

3) Gebruik visualisatie

Oefenen met het visualiseren van dingen die je moet onthouden. Als je veel moet onthouden in korte tijd kun je aan die zaken beelden koppelen. Als je het beeld dan weer in oproept heb je een koppeling met wat je moest onthouden. Dit werkt ook goed bij het leren van namen. Je kunt bijvoorbeeld kijken of iemand een bijzondere kleur blouse of bijzondere schoenen aanheeft. Koppel de naam aan die zaken en je zult merken dat je die naam sneller weet.

Zorg goed voor je hersenen door ze van het juiste voedsel te voorzien. 

Bestel GRATIS 10 keer de juiste voeding voor je hersenen.

Klik op de afbeelding en haal je eigen exemplaar nu op.

Wil je écht serieus aan de slag met de gezondheid van je hersenen, bestel dan het boek Optimaal Gezonde Hersenen.

Klik op de afbeelding en bestel dit unieke en complete boek.

Plaats een reactie