Een fascinerende blik in je hersenen tijdens het sporten

Een fascinerende blik in je hersenen tijdens het sporten. Er lijkt geen einde te komen aan de voordelen van lichaamsbeweging. Mensen moeten bewegen of worden anders het slachtoffer van wat vaak de “zitziekte” wordt genoemd.

Als je het grootste deel van je dag zittend doorbrengt, zal je algehele gezondheid hieronder lijden. Dit kan leiden tot gewichtstoename, hartaandoeningen en andere ernstige chronische ziekten naarmate je ouder wordt.

Gebrek aan beweging kan leiden tot een hartaanval, beroerte en een algemeen verlies van kwaliteit van leven in onze hogere jaren.

Deskundigen uit diverse disciplines zijn erover inmiddels wel over eens dat lichaamsbeweging fysiek goed is voor het lichaam. Wist je echter dat lichaamsbeweging ook een groot aantal voordelen heeft voor het menselijk brein? 

Wat gebeurt er precies in onze hersenen als we sporten om zo’n indrukwekkend effect op onze mentale gezondheid te hebben?

Een fascinerende blik in je hersenen tijdens het sporten

Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat onze hartdruk stijgt, wat een signaal naar de hersenen stuurt dat het lichaam onder stress staat. Als reactie hierop wordt een eiwit in ons lichaam afgegeven dat “brain-derived neurotrophic factor” (BDNF) wordt genoemd.

BDNF is van belang voor leerprocessen en een goed functionerend geheugen. Het eiwit wordt gezien als een “resetschakelaar”. Het herstelt geheugenneuronen, waardoor gedachten kristalhelder lijken na het sporten en het lichaam zich kalm en ontspannen voelt.

Tegelijkertijd komen endorfines vrij in de hersenen. Endorfines zijn bedoeld om de mate van pijn en ongemak die gepaard gaan met lichaamsbeweging te beperken. Je krijgt er zelfs een gevoel van euforie van. 

Runners high

Net als BDNF komen endorfines vrij als reactie op het gevoel van “stress” dat wordt veroorzaakt door inspanning. De term die hiervoor ook wel wordt gebruikt is “runner’s high”. Het mooie van runners high is het effect die het kan hebben op je mentale toestand. De toename van de endorfines tijdens inspanning werkt namelijk als een natuurlijk antidepressivum.

Hetzelfde antidepressivum-achtige effect van een “runner’s high” resulteert in een vermindering van stresshormonen. Bovendien toonde een onderzoek in Stockholm aan dat hardlopen de celgroei stimuleert in de hippocampus. Dit is het deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor geheugen en leren.

Hoe onze geest en ons lichaam worden beïnvloed

Samen geven BDNF en endorfine ons een “gelukkig” gevoel na het sporten. Deze zijn enigszins verslavend van aard. Hier lijken sommige mensen geobsedeerd door sporten.

Naast de korte termijn gevoel van “high” zijn van endorfine en BDNF, heeft lichaamsbeweging ook voordelen op de lange termijn. Studies tonen aan dat mensen gedurende de dag gelukkiger en productiever zijn als ze sporten. 

Een onderzoek van de universiteit van Pennsylvania toonde aan dat mensen die in de voorgaande maand hadden gesport, gelukkiger en productiever waren op het werk dan degenen die niet hadden gesport. Mensen die regelmatig sporten, hebben een veel beter humeur dan mensen die dat niet doen. 

Daarnaast lijken mensen die regelmatig sporten beter in staat om gedurende de hele dag een sterker gevoel van kalmte te ervaren.

Lichaamsbeweging beïnvloedt de hersenen op verschillende fronten

Lichaamsbeweging verhoogt de hartslag die meer zuurstof naar de hersenen pompt. Daarnaast wordt ook de afgifte van verschillende hormonen die een voedende omgeving bieden voor de groei van hersencellen makkelijker.

Onderzoek uitgevoerd aan de Universiteit van Californië – Los Angeles toonde aan dat sporten de groei van nieuwe neuronale verbindingen in verschillende belangrijke corticale gebieden van de hersenen stimuleert.

20 minuten wandelen verbetert je gezondheid

Een fascinerende blik in je hersenen tijdens het sporten; hoe de voordelen te maximaliseren?

20 minuten

Op basis van deze informatie zou je kunnen denken dat professionele atleten de gelukkigste mensen op aarde zijn. Volgens onderzoek uitgevoerd door het “Department of Exercise Science” van de Universiteit van Georgia is het echter een stuk eenvoudiger. 

Het is gebleken dat slechts 20 minuten lichaamsbeweging nodig is om dat topniveau van productiviteit en positieve stemming te bereiken. De sleutel is om er een gewoonte van te maken.

Mentale en fysieke verbinding

Er is een belangrijke mentale en fysieke verbinding die de voordelen van lichaamsbeweging kan vergroten. Sommige oefeningen stimuleren andere hersenactiviteit dan andere.

Bij stijldansen heb je ritme, strategie, coördinatie en bedachtzaamheid nodig. Dit soort bewegingen stimuleert bijvoorbeeld de cognitieve gezondheid meer dan minder complexe trainingen. 

Bij minder complexe trainingen moet je denken als zaken zoals hardlopen of fietsen. Deze activiteiten spreken niet noodzakelijk verschillende mentale vermogens aan.

Oefening toevoegen aan je leven

Door ’s ochtends voor het werk of op school te trainen, stimuleer je de hersenactiviteit. Daardoor ben je beter voorbereid op stress die je over de dag kunt oplopen. Je kunt nieuwe informatie beter onthouden en je kunt beter leren omgaan met complexe situaties die zich kunnen voordoen.

Begin gemakkelijk, al is het maar 5-10 minuten per dag, en verhoog geleidelijk de duur en intensiteit van je training. Door naar een groep of les in de sportschool te gaan, kan sporten leuker worden. Je kunt onder professionele begeleiding nieuwe technieken leren en nieuwe sportieve mensen  ontmoeten.

Houd je van zwemmen? Lees dan het fascinerende artikel Zwemmen geeft je hersenen een onverwachte unieke oppepper

Een fascinerende blik in je hersenen tijdens het sporten; motivatie

Gemotiveerd raken om regelmatig naar de sportschool te gaan kan echter een uitdaging zijn. Het helpt door lichaamsbeweging af te wisselen. Dus behalve naar de sportschool kun je ook een keer gaan joggen of fietsen. 

In plaats van een alleen maar conditietraining te doen, kun je ook krachttraining toevoegen aan je sportritme. Afwisseling is het kruid van het leven. Hoe meer je je routine varieert, boe beter dat is voor je motivatie en je lichaam.

Tegenwoordig ben je ook niet meer afhankelijk van sportscholen om je voortgang bij te houden. Er zijn veel (gratis) apps die je op je smartphone kunt downloaden. 

Je kunt er trainingsschema’s in kwijt, koppelen aan een hartslagmeter, punten tellen voor workouts, doelen ingeven, etc. Sommige mensen hebben veel baat bij apps om zichzelf gemotiveerd te houden.

Een fascinerende blik in je hersenen tijdens het sporten, gebruik apps om je vorderingen bij te houden

Tenslotte

De gezondheid van je lichaam en geest zijn nauw met elkaar verbonden. Lichaamsbeweging is één van de beste, zo niet de allerbeste, manieren om de mentale en fysieke gezondheid te verbeteren. Je hebt er profijt van, zowel op de lange als op de korte termijn.

De lange termijn voordelen van regelmatig sporten zijn enorm. Regelmatig sporten vermindert risico op ziekte, het verbeterde mentale gezondheid, zorgt voor een sterker lichaam/spieren, vermindert stress, verbetert je spijsvertering, verbetert de bloedcirculatie en nog veel meer.

Zelfs gewoon een dagelijkse wandeling van 20 minuten maken is al een enorme oppepper voor je lichaam als je een zittend beroep hebt. Zoek dus een trainingspartner, stel een schema op, en ervaar zelf wat endorfines en BDNF-eiwitten allemaal voor goeds voor jou kunnen doen.

Gezonde hersenen

Er is zoveel dat je zelf kunt doen om je hersenen in optimale conditie te krijgen en te houden. 

Gezonde hersenen betekenen een kleinere kans op ernstige hersenziektes als de ziekte van Alzheimer, dementie en Parkinson. 

Bestel Optimaal gezonde hersenen of klik op de afbeelding

Plaats een reactie