9 Oplossingen tegen hersenmist met wetenschap als basis

9 Oplossingen tegen hersenmist met wetenschap als basis. Heb je wel eens het gevoel gehad dat je hoofd vol watten zit? Of ken je het gevoel alsof je permanent onder water bent? Dit noemen we ook wel hersenmist, brainfog op z’n Engels. 

De vergelijking met mist wordt gemaakt omdat het voelt alsof er een wolk over je denken komt. Waar helder denken ooit normaal was, kun je dat nu vergeten; het lukt eenvoudig niet meer. Oorzaken kunnen o.a. zijn: angst, depressie, chronische pijn, slechte voeding, gebrek aan slaap.

Wat is hersenmist?

Hersenmist is een gevoel van mentale verwarring. Je ervaart een verlies van focus of soms vergeetachtigheid. Meestal heb je geen last van je langetermijngeheugen. Het zijn meer de problemen van het net meer weten waar je sleutels of je telefoon is gebleven. Andere symptomen zijn het niet kunnen herinneren van iemands naam of moeite hebben met de juiste woorden vinden.

Als je last hebt van angst of paniekaanvallen, kan hersenmist als bijwerking optreden en je leven nog wat onaangenamer maken.

Ook bepaalde medicijnen kunnen als bijwerking hersenmist hebben. Deze vorm verdwijnt meestal vanzelf als je medicatie eenmaal goed is afgesteld.

9 Oplossingen tegen hersenmist met  wetenschap als basis

Er zijn een aantal oplossingen tegen hersenmist die door de wetenschap worden ondersteund. Manieren die je helpen de spinnenwebben uit je hoofd te verwijderen en wat mentale helderheid terug te krijgen. Hier volgen 9 oplossingen tegen hersenmist met wetenschap als basis.

1) Voldoende slapen

Slaap wordt vaak aangeprezen als een snelle en eenvoudige oplossing tegen tal van problemen. Het is voor sommige mensen echter makkelijker gezegd dan gedaan om voldoende slaap te krijgen. 

Wat is dat trouwens; voldoende slaap? Volgens de Amerikaanse National Sleep Foundation heeft een volwassen persoon (tussen de 18 en 64 jaar) gemiddeld 7 tot 9 uur slaap nodig per nacht. Je hebt slaap nodig om je hersenen te helpen werken zoals het zou moeten. Teveel slaap kan trouwens ook een gevoel van hersenmist geven. 

Om de kwaliteit van je slapen te bevorderen, dus zowel het in slaap vallen als doorslapen, is het verstandig cafeïne en alcohol te vermijden na de lunch. Daarnaast is het goed om je computer en smartphone uit je slaapkamer houden.

Voldoende slaap is goed tegen hersenmist

2) Beheers je stress

Heb je last van hersenmist dan kan dit erger worden als je veel stress ervaart. Moeite doen om je stresslevel naar beneden te krijgen kan je dan helpen iets aan die vervelende hersenmist te doen. 

Te veel stress zorgt ervoor dat je lichaam te veel cortisol aanmaakt, waardoor je je mistig en traag voelt. Er zijn diverse manieren om de effecten van stress te verminderen. Je kunt kiezen uit diverse zelfhulp programma’s. Maar ook praten met een therapeut of je (huis)arts over het hervinden van je balans tussen werk, gezin of andere bronnen van stress.

3) Inzicht in voedselallergieën

Heb je lactose- of glutenintolerant bent, dan kan het negeren van je gevoeligheid voor bepaald voedsel leiden tot hersenmist. Als je geen andere oorzaak voor je hersenmist kunt vinden, is het misschien tijd om je eens een keer te laten testen op voedselallergieën. 

Vervolgens kun je, eventueel met hulp van een diëtist, een dieet opstellen om te leren hoe je hersenmist veroorzaakt door je voeding kunt beheersen.

4) Stop met multitasken

De wetenschap heeft inmiddels aangetoond dat multitasking behoorlijk contraproductief is. Mensen die geregeld verschillende taken tegelijk moeten of willen uitvoeren, blijken minder goed in allerlei cognitieve zaken. 

Onderzoek aan de universiteit van Stanford toonde aan dat mensen die zich concentreren op één taak tegelijk dat beter uitvoeren dan mensen die proberen te multitasken. 

Proberen te multitasken en dus teveel tegelijk willen doen kan hersenmist veroorzaken. Het is geen schande om geen multitasker te zijn, want bijna niemand is er goed in.

9 Oplossingen tegen hersenmist met een wetenschappelijke basis., neem tijd voor jezelf

5) Maak tijd voor jezelf

Zorg goed voor jezelf. Hoewel dit voor iedereen belangrijk is, is het vooral belangrijk voor mensen met chronische gezondheidsproblemen. Dit om te voorkomen dat je uitgeput raakt en zo meer last van hersenmist krijgt.

Mensen met een chronische aandoening als migraine, fibromyalgie of chronisch vermoeidheidssyndroom weten hoe moeilijk het kan zijn om aan iets anders te denken dan de pijn te laten stoppen. Geef jezelf een massage cadeau, mediteer, geniet van een lekkere maaltijd, doe een dutje of wat dan ook waar je je beter door voelt.

6) Train je hersenen

Net als je lichaam hebben je hersenen regelmatig stimulatie en beweging nodig om sterk en gezond te blijven. 

Wat het beste werkt om je hersenen in conditie te houden, is nog steeds onderwerp van discussie. Uit sommige onderzoeken komt naar voren dat bepaalde games helpen, andere onderzoeken zien geen verschil tussen mensen die aan breintraining doen en de controle groep. 

Wat wel werkt, is jezelf iets nieuws leren. Voor de meeste mensen is dat leuk om te doen en dat alleen al zorgt voor een oppepper voor je hersenen. Gewoonten maken je hersenen lui en dat kan dan weer zorgen voor (meer) hersenmist.

9 Oplossingen tegen hersenmist met een wetenschappelijke basis, train je hersenen door iets nieuws te leren

7) Drink meer water

Water drinken is net als slaap een goed middel om veel kwalen te verlichten. Als je hersenen niet genoeg vocht hebben, worden bepaalde processen gewoon stilgelegd. Zeker als je gewoonlijk geen last hebt van hersenmist of hoofdpijn is er een grote kans dat je te weinig vocht hebt genuttigd.

Naarmate de buitentemperatuur stijgt, neemt de kans op hersenmist als gevolg van te weinig water drinken toe. Het is dan natuurlijk helemaal zorg om op je water inname te letten. 

Zeker oudere mensen lopen het risico gewoon vergeten voldoende te drinken. Het kan helpen om een drinkfles te gebruiken zodat je kunt zien hoeveel je (niet) gedronken hebt.

8) Eet gevarieerd

Wat je eet kan impact hebben op je energieniveau. Veel mensen kennen het gevoel van concentratieverlies wel als je een tijdje niet hebt gegeten. Je hersenen hebben brandstof nodig om te kunnen functioneren en dat halen ze met name uit voeding. Regelmatig eten van voedzame maaltijden en snacks gedurende de dag kan hersenmist helpen verminderen.

9) Wanneer moet je echt naar een dokter?

  • Je krijgt plotseling hersenmist en je weet zeker dat je niet uitgedroogd bent.
  • Er is geen sprake van stress en / of slaaptekort.
  • Je bent niet onlangs met (nieuwe) medicijnen begonnen.

In deze situatie is het verstandig om naar je (huis)arts te gaan omdat hersenmist een onderliggend symptoom kan zijn van andere medische aandoeningen.

9 Oplossingen tegen hersenmist met wetenschap als basis

Dit waren de 9 oplossingen tegen hersenmist met wetenschap als basis. Het goede nieuws is dat hersenmist zelden chronisch is. Heb je de oorzaak eenmaal ontdekt, kun je snel beginnen met de oplossing. 

Alle bovengenoemde problemen kun je aanpakken. Met de juiste aanpak zul je merken dat de hersenmist in de meeste gevallen gewoon verdwijnt.

Plaats een reactie