7 geheimen om je hersenen een oppepper te geven

7 geheimen om je hersenen een oppepper te geven. Onze hectische manier van leven, met altijd overal bereikbaar willen zijn, is niet bevorderlijk voor een goede hersengezondheid of prestaties.

De hersenen zijn welbeschouwd de krachtigste, meest verbluffend complexe elektro-biochemische machine zijn die ooit is gemaakt. Er is nog zoveel dat we er niet van weten. Tot een paar jaar geleden waren wetenschappers en medici ervan overtuigt dat het brein statisch en onveranderlijk was. Dat blijkt verre van waar te zijn.

7 geheimen om je hersenen een oppepper te geven, je brein kan beter presteren

Hersenen kunnen ook op latere leeftijd herstellen

Onderzoek heeft inmiddels aangetoond de hersenen dynamisch, aanpasbaar, flexibel en herstelbaar zijn. Dit is waardevolle kennis, want nu kan er gezocht worden naar methoden en medicijnen om het leven van mensen die aan een hersenziekte lijden of hersenschade hebben drastisch te verbeteren (lees ook dit artikel).

Maar iedereen kan zijn of haar hersenprestaties verbeteren.

7 geheimen om je hersenen een oppepper te geven

In het Center for Brain Health aan de Universiteit van Texas in Dallas hebben onderzoekers 7 geheimen ontdekt. Het zijn geheimen omdat ze de conventionele wijsheid en de huidige maatschappelijke druk uitdagen. Ieder mens kan baat hebben door deze geheimen te implementeren in het moderne drukke leven.

Geheim 1: Begin met één enkele taak

Ongeacht wat sommige je willen doen geloven, onze hersen zijn niet gemaakt voor multitasken. Ons brein is simpelweg niet gebouwd om twee taken tegelijkertijd uit te voeren. Wat je hersenen feitelijk doen bij multitasken is razendsnel overschakelen van taak naar taak. Multitasking vermoeit de hersenen en activeert stresshormonen. 

Door je volledige aandacht aan één ding te geven, verhoog je de nauwkeurigheid, innovatie en snelheid van waar je mee bezig bent. De kwaliteit van het werk waar je mee bezig bent is aanmerkelijk hoger door je focus.

Het kan je ook nog eens behoorlijk uitputten waardoor je geheugen minder functioneert. Dat kan er vervolgens weer voor zorgen dat je je zorgen maakt of er niet iets ernstigs met je brein aan de hand is. Lees: Lig je wakker omdat je last hebt van geheugenverlies?

Geheim 2: Beperk informatie

Dankzij onze technologie gedreven en verbinding met de hele wereld, is de enorme hoeveelheid informatie waaraan we elke dag worden blootgesteld bijna 200 keer meer dan 20 jaar geleden. Dit lijkt iets moois, maar het heeft ook een schaduwzijde. Het blijkt namelijk dat deze informatie-overload een prijs heeft. Goed presterende hersenen zijn efficiënter in het weten wat ze moeten blokkeren en waar ze goed op moeten letten. Beperk wat je binnenkrijgt aan informatie om het natuurlijke vermogen van je hersenen om te blokkeren wat er niet toe doet, te verbeteren.

7 geheimen om je hersenen een oppepper te geven, de Fear Of Missing Out

Geheim 3: Detox afleiding

Gemiddeld werken mensen drie minuten per keer voordat ze afgeleid worden door een ping die aangeeft dat er een nieuw berichtje, mail of social media post is. Veel mensen zijn inmiddels verslaafd geraakt aan deze onderbrekingen. 

Er is zelfs een term voor: FOMO. FOMO staat voor Fear Of Missing Out. Vrij vertaald: de angst dat je iets belangrijkst mist. Je bent dus continu getriggerd om de laatste ping niet te missen, want stel je voor dat……. 

Door je telefoon en tablet een tijdje het zwijgen op te leggen en je kantoordeur dicht te doen, kun je het vermogen van je hersenen om taken uit te voeren optimaal inzetten en zelfs versnellen zonder aan kwaliteit in te boeten.

Geheim 4: Denk groot 

Ontworpen om te schakelen tussen details en het grote geheel, wordt het brein overweldigd door te veel focus op details en kleinigheden. De tijd nemen om na te denken over een probleem of idee vanuit het perspectief van 10 kilometer hoogte zal je perspectief verschuiven en de hersensystemen versterken om ideeën op een ander niveau te zien en met andere creatieve oplossingen te komen. Dit komt je hersengezondheid ten goede.

Geheim 5: Deel je dag goed in

Mentale energie kan, net als fysieke energie, uitgeput raken. Deel je dag zo in dat je belangrijke of intensieve taken uitvoert op het moment dat je hersenen op het maximale werkvermogen werken,. Voor veel mensen is dit aan het begin van de dag.

Ook voeding kan hier een belangrijke rol spelen. Lees Hoe de hersenen onze gezondheid beïnvloeden

Geheim 6: Innoveren

Buiten je vertrouwde routine stappen is belangrijk voor de gezondheid en prestaties van je hersenen. Onze hersenen zijn op zoek naar nieuwigheid en innovatie, dus daag jezelf uit om je kennis en leer nieuwe vaardigheden.

Geheim 7: Motiveer je hersenen

Hoewel het belangrijk is om nieuwe vaardigheden te leren, zijn de hersenen het gelukkigst bij het verkennen van gebieden waar je een passie voor hebt. Door je te concentreren op wat je motiveert en belangrijk voor je is, verhoog je je leertempo.

7 geheimen om je hersenen een oppepper te geven

Deze 7 geheimen kunnen de cognitieve vaardigheden van bijna iedereen verbeteren. Zorg goed voor je hersenen zodat je het optimale uit je leven kunt halen.

Plaats een reactie