11 veelbelovende manieren om je hersenen jong te houden

Bestel Optimaal Gezonde Hersenen

11 veelbelovende manieren om je hersenen jong te houden. Lees in dit artikel 11 tips om het risico op vroeg geheugenverlies te verkleinen. Deze tips komen o.a. voort uit Amerikaans onderzoek het voorkomen van de ziekte van Alzheimer [bron]

De ziekte van Alzheimer als noodlot

Sommige mensen geloven dat ze gedoemd zijn om de ziekte van Alzheimer te krijgen. Ze geloven omdat hun ouders, grootouders en / of andere familieleden deze vreselijke ziekte hebben gehad, hun dit ook gaat overkomen. Het is slechts een kwestie van tijd.

Het goede nieuws is dat uit onderzoek is gebleken dat dit niet waar hoeft te zijn. Er is wel degelijk een erfelijk component en naarmate er meer familieleden de ziekte van Alzheimer hebben (gehad) is het risico wel groter. Maar het is geen noodlot dat boven je hoofd hangt.

Minder dan 5% van mensen die de ziekte van Alzheimer krijgen hebben een directe relatie met een genetische verklaring [bron].

Zelfs bij 100% identieke tweelingen kan de één Alzheimer ontwikkelen en de ander niet. Of het komt zoveel later dat er geen genetische relatie is.

11 veelbelovende manieren om je hersenen jong te houden, tweelingen

11 veelbelovende manieren om je hersenen jong te houden

Waar je veel meer invloed hebt en wat je ten goede kunt keren om een ziekte als Alzheimer te voorkomen is je manier van leven. Je kunt door je lifestyle aan te passen de kans op de ziekte van Alzheimer met een enorme factor verminderen.

  1. Lichaamsbeweging

    Snel wandelen is goed voor zowel je hersenen als je hart. 30 minuten per dag, 5 x per week wordt gelinkt aan een afname van de kans op de ziekte van Alzheimer met 33%. Met een workout waarbij je hartslag significant stijgt, tenminste 20 minuten, 3 keer in de week verlaagt je risico met 50%. (Lees ook Een fascinerende blik in je hersenen tijdens het sporten)

    Lukt het je niet goed om te wandelen, dan kun je waterwandelen gaan proberen. Voor mensen die slecht ter been zijn, maar die hun armen nog prima kunnen gebruiken, kan handbiken een prima alternatief zijn.

    Alles wat ervoor zorgt dat er zuurstofrijk bloed richting je hersenen gaat bevordert de gezondheid van je hersenen. Bijkomende voordelen van meer bewegen: je hebt meer energie, je verliest overtollige kilo’s en je voelt je blijer en gezonder. 

  2. Speel mentaal uitdagende spelletjes. 

    Je hersenen willen leren. Denk bijvoorbeeld aan schaken of bridge. Daag je hersenen uit door een nieuwe taal te leren. Ga op dansles of leer een instrument bespelen. Alles wat je hersenen activeert helpt ze gezond te houden.

  3. Stop met roken. 

    Rook vergiftigt letterlijk je hersenen.

  4. Kijk eens naar de cosmetische spullen die je gebruikt,  

    want er zijn nogal wat middelen met een lage doses gif. Als je die echter dagelijks gebruikt, krijg je bij elkaar toch nog al wat rotzooi binnen. Dat komt ook in je hersenen terecht.

  5. Onderhoud sociale contacten.  

    Volgens een studie aan de Harvard universiteit heb je als mens 5 regelmatige contacten nodig. Heb je weinig contacten, probeer dan bijvoorbeeld vrijwilligerswerk waar menselijk contact belangrijk is. Of als je toch hebt besloten uitvoering te geven aan punt 2, dan kun je ook via een vereniging doen.

  6. Een doel hebben in je leven.  

    Geef je leven een doel. Dit kan samenhangen met het vorige punt. Als je weet dat mensen op je rekenen dan is het wat makkelijker om een doel voor jezelf te zien. Als je lid bent van een vereniging dan is het ook makkelijker om te beseffen dat er mensen uitzien naar je komst omdat ze het fijn vinden dat jij erbij bent.

  7. Ontspan bewust.  

    Ga naar de sauna, lees boeken, ga de natuur in, mediteer, doe een yoga cursus. Alles dat bij jou zorgt voor een diep gevoel van ontspanning helpt je hersenen tot rust te komen.

  8. Zoek goed en gedegen medisch advies. 

    Supplementen kunnen medicijnen tegenwerken. Als het om medicijnen en supplement gaat geldt dat alles dat werkt ook bijwerkingen heeft. Wees dus altijd open richting je arts of apotheker over wat je gebruikt.

    Van St. Janskruid is bijvoorbeeld bekend dat het helpt bij milde depressieve klachten, maar ook dat het de werking van antidepressiva tegenwerkt.

  9. Bescherm je hoofd tegen botsen.  

    Matig tot ernstig hoofdletsel verhoogt het risico op cognitieve stoornissen.

  10. Mediterraans dieet  

    of kleurrijk eten. Eet liever zeven tot tien keer kleinere porties eten per dag, dan twee of drie keer veel. Voeg veel fruit en groentes toe aan je dagelijkse maaltijden met twee keer in de week vette vis. Als tussendoortje kun je kiezen voor noten, amandelen, walnoten, zaden. Alles in de ongezouten versie.

  11. Denk positief.  

    Als je positiever in het leven staat, leef je langer en gelukkiger. Het lijkt erop dat positieve gedachten helpen om de schadelijke invloed van plaques te beperken. (lees ook Redenen om actief te proberen je stemming te verbeteren)

Denk positief voor gezonde hersenen

11 veelbelovende manieren om je hersenen jong te houden

Het klinkt makkelijk, maar het valt niet altijd mee. Als je dit herkent realiseer je dan dat je dit kunt trainen. Je kunt beter worden in positief denken door het te doen. Volg bijvoorbeeld een cursus dankbaarheid.

Plaats een reactie